ثبت نام

ورود

نقشه بازار (بررسی و راهنمای جامع صفحه نقشه بازار)

نقشه بازار (بررسی و راهنمای جامع صفحه نقشه بازار)
در این مطلب قصد داریم صفحه نقشه بازار رو مورد بررسی قرار بدیم، نقشه بازار چیست، چه کاربردهایی دارد و امکانات مختلف صفحه نقشه بازار رو با هم بررسی کنیم

نقشه بازار (نقشه حرارتی بازار) چیست؟

در بورس ایران، در صفحه نقشه بازار کل سهام و صنایع مختلف بازار و عملکرد آنها به صورت گرافیکی در یک صفحه نمایش داده می شود.

نقشه بازار به سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار سرمایه کمک می کند تا با استفاده از یک صفحه گرافیگی وضعیت و شرایط سهام و صنایع مختلف بازار رو رصد کنند.

همچنین نقشه بازار معمولاً به صورت دسته بندی شده بر اساس صنایع مختلف (مانند بانک ها، پتروشیمی ها، فلزات و غیره) نمایش داده می شود. این تقسیم بندی به کاربران کمک می کند تا عملکرد صنایع مختلف را مقایسه کنند و با حرکت ماوس روی هر جعبه، اطلاعات بیشتری مانند نام شرکت، نماد، قیمت فعلی، درصد تغییر قیمت و حجم معاملات به نمایش در می آید.

در نتیجه می توان گفت نقشه بازار یک ابزار پیشرفته و کارآمد برای مشاهده وضعیت کلی بازار در یک نگاه و شناسایی سهام و صنایع برجسته و همچنین بررسی روندهای بازار است.

در سایت سون تریدر این صفحه دارای امکانات مختلفی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در بالای سایت فرمی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن فیلترهای مختلفی بر روی نقشه بازار اعمال کنید.

در قسمت بازار، کل بازارهای بورس لیست شده و شما می توانید براساس نیاز خودتون یکی از بازارها (بازار پایه، بورس، فرابورس و ...) رو انتخاب کنید.

در قسمت صنعت شما می توانید از لیست صنایع مختلف بازار، صنعت مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید.

به عنوان مثال قصد داریم در صفحه نقشه بازار فقط نماد های بازار اول فرابورس و صنعت انبوه سازی رو نمایش بدیم پس در فیلدهای بازار و صعنت این دو گزینه رو انتخاب میکنیم و بر روی دکمه "اعمال" کلیک میکنیم.

حالا میرسیم به دوتا بخش خیلی مهم در صفحه نقشه بازار، "اندازه" و "رنگ"

اندازه در نقشه بازار : هر جعبه یا مستطیل در نقشه بازار نشان دهنده یک شرکت است و اندازه آن معمولاً متناسب با ارزش بازار (مارکت کپ) آن شرکت است. شرکت های بزرگتر، جعبه های بزرگتری دارند.

در سایت سون تریدر در بخش اندازه پارامترهای مختلفی قرار داده شده مثل ارزش شرکت، ارزش معاملات، تعداد سهام شرکت، قدرت و سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی، درصد خرید و فروش حقیقی و حقوقی و همپچنین ورود و خروج پول حیقی و حقوقی و پارامترهای مهم دیگر که می تونید برای فیلترهای مختلف از این پارامترهای استفاده کنید.

رنگ در نقشه بازار : رنگ های استفاده شده در نقشه بازار نمایانگر تغییرات قیمتی سهام هستند. معمولاً رنگ سبز نشان دهنده افزایش قیمت و رنگ قرمز نشان دهنده کاهش قیمت است. شدت رنگ نیز می تواند نشان دهنده میزان تغییر باشد (سبز تیره تر برای افزایش بیشتر و قرمز تیره تر برای کاهش بیشتر).

در سایت سون ترید در بخش رنگ ها هم مانند اندازه، پارامترهای مختلفی مثل درصد قیمت پایانی، درصد آخرین قیمت، قدرت و سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی، درصد خرید و فروش حقیقی و حقوقی و همپچنین ورود و خروج پول حیقی و حقوقی و پارامترهای مهم دیگر برای اعمال فیلتر بر روی نقشه بازار قرار داده شده.

کاربرد نقشه بازار :

مشاهده روند کلی بازار: نقشه بازار به شما کمک می کند تا در یک نگاه بفهمید که بازار در چه وضعیتی است. اگر اکثر نمادها به رنگ سبز باشند، نشان دهنده رونق بازار است و اگر اکثر نمادها به رنگ قرمز باشند، نشان دهنده رکود بازار است.

شناسایی فرصت های معاملاتی: با استفاده از نقشه بازار می توانید نمادهایی را که در حال رشد هستند یا افت شدیدی دارند شناسایی کنید. این اطلاعات می تواند به شما در تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهم کمک کند.

مقایسه صنایع مختلف بازار : شما با استفاده از صفحه نقشه بازار می توانید در یک نگاه صنایع مختلف بازار را براساس پارامترهای مختلف که براساس اندازه و رنگ که در بالا ذکر شده با هم مقایسه کنید و روند صنایع مختلف رو تحلیل و پیش بینی کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه